امروز: چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶
کد خبر: 21842
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ ق.ظ - سه شنبه ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
چاپ خبــر
Share

نقش این شبکه در براندازی دولت مصدق بر هیچکس پوشیده نبوده و نیست. بی‌بی‌سی با اقدامات مشابه در سطح دنیا خود را فاقد اعتبار کرده است.

نائین نا/ سمیرا سروش: پنج روز از ادعای شبکه بی بی سی فارسی درباره امام‌خمینی‌(ره)‌ می‌گذرد، اما هنوز منابع مختلف از زوایای متعدد، تحریف بزرگ تاریخی این شبکه را تحلیل می‌کنند. BBC که به نداشتن مخاطب در خاک انگلیس شهرت دارد، حالا از سوی کاربران فضای مجازی BPC خوانده می‌شود که مخفف «British Propaganda Corporation» و یا «‌بنگاه پروپاگاندای انگلیسی» است. چرا بی‌بی‌سی به این عنوان ملقب شده است؟

شعار خوش رنگ بی بی سی
پروپاگاندای سیاه همیشه خود را با شعارهای خوش رنگش لو می‌دهد؛ شعار آرمانگرایانه بی‌بی‌سی نیز این است: «ملت باید همیشه حقیقت را به ملت بگوید». اما پروپاگاندا بیشتر اوقات روز حقیقت را در نطفه خفه می‌کند.

در واقع پروپاگاندا ابزاری برای اتحاد و تجمیع قدرت دولت، سلطنت، صهیون و جنگ بی‌پایان هستند؛ ابزاری برای طرح‌ریزی قدرت بریتانیا. پروپاگاندا در واژه خوش خیم و اما در هدف بدخیم است. شبکه بی‌بی‌سی در موارد متعددی نشان داده که چگونه از ابزاری به نام پروپاگاندا برای ترویج و ارتقای قدرت رؤسای سلطنتی خود بهره می‌گیرد. شبکه‌های بین‌المللی از جمله بی‌بی‌سی بارها قوانین بین‌المللی سازمان رسانه‌ای آفکام را با رشوه‌گیری از دولت‌ها و نمایش برنامه‌هایی به نفع آنها شکسته‌اند. پیشتر اخبار رسوایی این شبکه به‌خاطر رشوه‌خواری و نمایش برخی فیلم‌ها و مستندهایی که هیچگاه از تأمین‌کنندگان مالی آنها نامی به میان نیامده، منتشر شده بود.

تنها در یک مورد مشاهده می‌کنیم که یک شرکت تولیدات تلویزیونی واقع در لندن برای ترویج و تبلیغ منافع کشور مالزی از دولت این کشور ۱۷‌میلیون یورو دریافت می‌کند. شبکه بی بی سی نیز سفارش پخش هشت برنامه تلویزیونی مرتبط با مالزی را از این شرکت دریافت می‌کند.

به کلامی دیگر بی بی سی به عنوان شبکه دولتی انگلیس کار تبلیغات و پروپاگاندا را برای یک دولت خارجی بر عهده می‌گیرد. اینکه بی‌بی‌سی به شکلی منظم از پروپاگاندا برای منافع خارجی استفاده کند، چیز جدیدی نیست.

فریب رسانه‌ای از فلسطین تا اسکاتلند
پیشتر کمپین همبستگی فلسطین، بی بی سی را مجبور کرده بود که به تعصباتش برای طرفداری از اسرائیل اعتراف کند. این موضوع در پخش برنامه‌ها و مقاله‌های سایت شبکه بی‌بی‌سی به وضوح قابل مشاهده است.

در واقع حدود یک سال و اندی پیش و در یک تحقیق مشخص شد که سارا مونتاگ، مجری ارشد این شبکه طی یک گفت‌وگوی رادیویی با موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، استانداردهای این سازمان خبری در بی‌طرفی را زیر پا گذاشته است. او به شکلی تعمدی و بدون اینکه بخواهد این گفت‌وگو را به چالش بکشد به یعلون اجازه داده بود تا مشتی دروغ و تبلیغات سیاه و بی‌وقفه را تحویل مردم بدهد.

مجری و خبرنگار بی‌بی‌سی به شکل حیرت‌انگیزی سعی کرده بود که فاجعه اشغال ۵۰‌ساله کرانه‌های باختری از جمله بیت‌المقدس و غزه را در حد «‌دخالت دولت اسرائیل» کوچک جلوه دهد ؛ اشغالی که در آن علیه فلسطینی‌ها نسل‌کشی صورت گرفته بود.

سازمان تحقیقات جهانی چند سال پیش طی گزارشی پوشش خبر مغرضانه بی‌بی‌سی درباره استقلال اسکاتلند را زیر سؤال برد و اعلام کرد: «بی‌بی‌سی در موارد متعددی از پوشش اخبار مربوط به اسرائیل گرفته تا تحریف اخبار اوکراین به شکلی آشکار حقایق را وارونه جلوه داده و به حذف واقعیت‌ها و روایت‌ها دست‌زده است.»

بیانیه شگفت‌آور یکی از کارمندان بی‌بی‌سی بعد از حماسه استقلال اسکاتلند خود گویای بسیاری از حقایق پشت پرده بوده است. پل میسون، دبیر اقتصادی سابق برنامه «نیوزنایت» بی‌بی‌سی گفته بود: «بعد از اخبار عراق دیگر ندیده بودم که بی‌بی‌سی بتواند به این خوبی از قدرت پروپاگاندا استفاده کند. واقعاً از این بابت خوشحالم.»

دولت مستقلی به نام پروپاگاندا !
شخصی چون ادوارد برنیز معروف به پدر و پیشکسوت روابط عمومی جهان نیز در جایی از پروپاگاندا به عنوان «دولت نامرئی» یاد می‌کند، اما دورانی که ما در آن زندگی می‌کنیم از منظر درک و تصور عمومی آنقدر خطرناک و تحریف شده است که دیگر باید پروپاگاندا را یک دولت خواند.

پروپاگاندا به شکلی مستقیم و بدون ترس از ایجاد تناقض حکومت می‌کند و هدف اصلی‌اش غلبه بر ما است، غلبه بر احساس و ادراک ما از جهان و توانایی ما در جدا کردن واقعیت از دروغ. برنیز در سال ۱۹۲۸ میلادی در کتابش اینگونه می‌نویسد: «کنترل هوشمند و آگاهانه عادات و افکار توده‌ها عنصری مهم در جامعه دموکراتیک است. کسانی که این مکانیزم نامرئی جامعه را کنترل می‌کنند، حکومتی نامرئی را تشکیل می‌دهند که قدرت حقیقی حاکم بر مردم است.»

اکنون زندگی بسیاری از مردم دنیا از سوی افرادی که حتی یک بار هم درباره‌شان ندیده و نشنیده‌اند کنترل شده، افکارشان توسط آنها مدلسازی می‌شود، ذائقه‌هایشان شکل گرفته و ایده‌هایشان از سوی آنها القا می‌شود.

عصر ارتباطات، در واقع عصر رسانه است که در آن می‌توان جنگ رسانه‌ای، سانسور رسانه‌ای، دیوشناسی رسانه‌ای، مجازات و انتقام رسانه‌ای و انحراف رسانه‌ای را مشاهده کرد.

نقش رسانه‌های خود فروخته در ترویج جنگ عراق
جان پیلگر، نویسنده و روزنامه‌نگار بزرگ و مطرحی که پیشتر «جوان» موفق به گفت‌وگو با او شده بود در جایی این سؤال را مطرح می‌کند که چرا روزنامه‌نگاری تا این حد خود را در برابر پروپاگاندا مغلوب می‌بیند. چرا سانسور و تحریف در عمل به روش‌های استاندارد تبدیل شده‌اند؟ چرا بی‌بی‌سی اغلب در نقش تریبون و سخنگویی برای قدرت درنده‌خو عمل می‌کند؟

او در سال ۲۰۰۳ و در حین مصاحبه با «چارلز لوئیس»، روزنامه‌نگار برجسته امریکایی به این سؤال پاسخ داده بود. در این مصاحبه پیلگر درباره حمله به عراق بحث کرده و این سؤال را می‌پرسد: «چه می‌شد که اگر آزادترین و مستقل‌ترین رسانه دنیا به شکلی جدی جرج بوش و دونالد رامزفیلد را به چالش می‌کشید و به جای گریز زدن به آنچه در واقع پروپاگاندای خام بوده ادعاهای آنها را زیر ذره بین قرار می‌داد؟»

لوئیز پاسخ داد: «اگر ما خبرنگارها وظیفه خودمان را خوب انجام می‌دادیم، شانس اینکه هرگز وارد جنگ عراق نشویم خیلی خیلی زیاد بود.»
این پاسخ نشان دهنده نقش کنیزان رسانه‌ای قدرت از جمله بی‌بی‌سی در شکل گیری جنگ عراق است ؛ هنوز که هنوز است این رسانه بازی مخوف خود را ادامه می‌دهد چه بسا نظرسنجی که در سال ۲۰۱۳ میلادی در انگلیس انجام شد، همه را در بهت فرو برد.

در این نظرسنجی انگلیسی‌ها به این سؤال پاسخ دادند که چه تعداد عراقی اعم از نظامی و غیرنظامی در نتیجه جنگ عراق کشته شدند. ۹۳‌درصد پاسخ‌دهندگان تصور می‌کردند که تنها ۱۰‌هزار عراق قربانی جنگ شده‌اند. حدود دو میلیون عراقی در نتیجه جنگ عراق کشته شدند و اما پروپاگاندای رسانه‌ای شبکه بی‌بی‌سی در کنار هدایت غلط اطلاعات و دروغ پراکنی ردپای خون از عراق تا لندن را تقریباً نزد اذهان عمومی دنیا پاک کرد.

در مورد کشورمان و پیش از ادعای اخیر بی‌بی‌سی، نقش این شبکه در براندازی دولت مصدق بر هیچکس پوشیده نبوده و نیست. بی‌بی‌سی با اقدامات مشابه در سطح دنیا خود را فاقد اعتبار کرده است.
انتهای پیام/ جوان

نام و نام خانوادگی: (موردنیاز)
پست الکترونیک: (موردنیاز)
آدرس اینترنتی:
درج دیدگاه:
آخرین اخبار
پربیننده ترین ها